نماشويي ساختمان چيست؟

نما ساختمان | معرفي تمامي خدمات نماي ساختمان

نماشويي ساختمان چيست؟

نما شويي ساختمان به فرايندي گفته مي شود كه افرادي مجرب، با استفاده از داربست يا راپل و موارد شوينده گوناگون، دست به شست و شوي نماي ساختمان مي زنند و هدف آن ها از اين كار برطرف كردن آلودگي ها، گرد و غبار نشسته روي نماي ساختمان، گاها براق تر كردن سطح نماي ساختمان و دادن تجلي بيشتر به آن است.

كار نماشويي ساختمان معمولا براي ساختمان هاي مهم، هر 6 ماه تا 1 سال يكبار انجام مي شود و اين كار قابل انجام بر روي هر نوع نمايي از قبيل:

  • نماي سنگي با سنگ تراورتن
  • نماي سنگي با سنگ گرانيت
  • نماي سنگي با سنگ مرمر و ...
  • نماي كامپوزيتي
  • نماي شيشه اي
  • نماي آجري و ...

مي باشد. گرچه براي هر نوع نما، از تجهيزات و موارد ويژه اي بهره گيري مي شود، اما كليت كار نماشويي ساختمان است.

چرا نماشويي ساختمان در برخي شهر ها كاربرد زيادي دارد؟

با تعريف و شكل كلي نماشويي ساختمان آشنا شديد اما خب اين كار در برخي از شهر هاي كشور كاربرد و استفاده بسيار زيادي دارد در حالي كه شايد برخي نقاط ديگر تا بيش از 3 سال استفاده از نماي ساختمان هم اقدامي نسبت به شست و شوي آن نكنند!

پاسخ تقريبا بديهي است! كثيف شدن و آلودگي نماي ساختمان رابطه مستقيمي با ميزان آلودگي ها و آلاينده هاي موجود در آن منطقه دارد.

بعلاوه جنس نما هم بسيار مي تواند در آلوده شدن يا نشدن آن موثر واقع شود. مثلا نما هاي گرانيتي به مراتب ديتر از سنگ هاي ديگر آلوده و كثيف مي شوند. اين ويژگي برجسته سنگ گرانيت است.

اتفاقات آب و هوايي مثل باران اسيدي و عواملي از اين دست، در صورتي كه در يك منطقه بيشتر اتفاق بيوفتند باعث از بين رفتن زيبايي نماي ساختمان مي شوند و اينجاست كه كار نما شويي با براق سازي آن هم همراه مي شود تا ساختمان باز هم به دوران اوج زيبايي خود باز گردد.

در برخي موارد هم كه كار از نما شويي گذشته است و يا به هر دليلي امكان انجام آن براي ساختمان وجود نداشته باشد، خدمات رنگ آميزي نما انجام مي شود كه اين كار هم رسالتي مشابه با نماشويي ساختمان دارد و هدف آن زيبا سازي نماي ساختمان است.

ابزارآلات مورد نياز در نماشويي ساختمان

معمولا براي نما شويي ساختمان 2 مورد بسيار پر اهميت است كه در اصل معيار مشخص شدن كيفيت كار مي باشد.

يكي نفر يا گروه اجرا كننده اين كار ها بر روي نماي ساختمان، كه مي بايست حتما با ديدن آموزش هاي مختلف يا انجام نمونه كار هاي مختلف تسلط كافي نسبت به شناخت نما و استفاده از ابزار را داشته باشد. 

دوم خود ابزاري است كه در اين فرايند به كار گرفته مي شود و هر چقدر اين ابزار استاندارد تر و با كيفيت تر باشد، طبيعتا نتيجه كار هم بهتر خواهد شد. اما موضوع فقط كيفيت ابزار نيست و مجري بايد بتواند بهترين گزينه را براي يك ساختمان بر گزيند!

با توجه به انتظاري كه كارفرما از نماشويي ساختمان دارد، ابزارات آلات كار انتخاب مي شود.

  1. دستگاه واتر جت
  2. دستگاه سند بلاست
  3. موارد شستشوي جرم گيري

اين 3 مورد اصلي ترين ابزار هاي شست شوي نماي ساختمان هستند كه كاربرد هر يم را در زير به آن اشاره كرده ايم:

دستگاه واترجت

واتر جت، همانطوري كه اسمش مشخص است، دستگاهي براي پرتاب آب با سرعت زياد است كه براي شسشتشوي اكثر نما ها از آن استفاده مي شود و گاها تنها بهره گيري از آن براي نظافت كامل نما كافي است.

دستگاه سند بلاست

دستگاه سند بلاست، دستگاه لايروبي و شستشوي عميق تر نماي ساختمان مي باشد و استفاده از اين دستگاه معمولا براي نما هايي با آلودگي بسيار بالا استفاده مي شود. نما هاي آجري هم بدليل تخلخلي كه دارند، اكثر اوقات نياز به سند بلاست براي ستششوي خود دارند.

موارد شستشوي نما

مواد ديگري هم وجود دارد كه رسالت جرم گيري ساختمان را به عهده دارد و با استفاده از آن مي توان نما را از هر گونه جرم و كثيفي نجات داد؛ مكمل اين موارد جرم گير، دستگاه واتر جت است كه وقتي با هم بر روي يك نما كار كنند، فضاي آن را به بهترين شكل زيبا و براق مي سازند.

شستشوي نما پس از پيچ رولپلاك نما

فرايندي ديگر براي محكم سازي سنگ ها نما وجود دارد كه در مطلب پيچ و رولپلاك نماي ساختمان، به آن پرداخته ايم. اين كار هم براي نماي ساختمان و بخصوص ساختمان هاي سنگ گرانيتي بسيار موثر و مفيد است.

نكته اي كه در اينجا اشاره به آن مفيد است، انجام پيچ و رولپلاك سنگ نما، قبل از اقدام به شستشوي آن است.

بدليل كثيفي هايي كه ممكن است پس از پرچ كردن سنگ هاي نما در سطح نماي ساختمان به وجود بيايد، حتما در نظر داشته باشيد كه اين كار را قبل از انجام شستشوي نما انجام بدهيد.

اميدواريم كه اين مطلب هم در خصوص نماي ساختمان براي شما مفيد و قابل قبول واقع شده باشد و ما را در مطالب بعدي هم دنبال كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.